Παρασκευή , Φεβρουάριος 3 2017
Τελευταία νέα
Αρχική / Κομμωτικά Νέα / Άρθρα / Η βασική χρωματολογία, απαραίτητη γνώση του επαγγελματία κομμωτή!
Light dispersion illustration. Hi-res 3d rendering.

Η βασική χρωματολογία, απαραίτητη γνώση του επαγγελματία κομμωτή!

 ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ

ΦΩΣ = ΧΡΩΜΑ
Το ανθρώπινο μάτι αντιλαμβάνεται το φως, εννοούμενο σαν ηλιακό φως, σαν “λευκό φως”, δηλαδή άχρωμο. Στη πραγματικότητα, όμως αποτελείται από μια σύνθεση χρωμάτων που είναι: Κόκκινο, Πορτοκαλί, Κίτρινο, Πράσινο, Μπλε, Βιολετί (Μωβ). Η επιστημονική απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι ότι το Χρώμα είναι η αντίληψη από μέρους του ματιού μιας ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας (ηλιακές ακτίνες) που βρίσκεται εντός ενός συγκεκριμένου εύρους μήκους κύματος. Σε αυτό το εύρος περιλαμβάνονται όλα τα μήκη κύματος σχετικά με ατ χρώματα της ίριδος.
Το ανθρώπινο μάτι είναι ευαίσθητο στις ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες με διαστήματα κύματος μεταξύ 400 και 800 (νανόμετρα), διαστήματα ακτινοβολιών το οποίο ονομάζεται “εύρος ορατότητας”.

ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΚΕΣ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΕΣ
-Ηλεκτρικά κύματα Χαμηλή συχνότητα
-Ραδιοκύματα Μεγάλο κύμα
-Υπέρυθρες
-Εύρος ορατότητας
-UVA
-UVB Φωτεινές ακτινοβολίες
-UBC
-Ακτίνες Χ Υψηλή συχνότητα
-Ακτίνες Γ Σύντομο κύμα
-Κοσμικές ακτίνες

Θα έχει τύχει βέβαια να παρατηρήσετε, μετά από μια καταιγίδα, το ουράνιο τόξο, αυτή τη φωτεινή πολύχρωμη λουρίδα φωτός που διαπερνά τον ουρανό.
Γιατί φαίνονται τόσα χρώματα στο ουράνιο τόξο;
Οι ακτίνες του ήλιου διαπερνούν τις σταγόνες νερού που αιωρούνται στον αέρα και διαθλώνται σύμφωνα με μια γωνία του φωτός.
Γνωρίζουμε ότι το ηλιακό φως είναι ένα σύνολο χρωματιστών φώτων και έτσι τα διάφορα χρώματα διαθλώνται με διαφορετικό τρόπο: με άλλα λόγια το φως αποσυντίθεται.
Για τι βλέπουμε χρωματιστά τα αντικείμενα;
Εάν ένα αντικείμενο εμφανίζεται με άσπρο χρώμα σημαίνει ότι το αντικείμενο δεν απορροφά κανένα χρώμα και αντανακλά το φως.

Εξού και ο ορισμός: Λευκό = Ανακλαστικό χρώμα.
Ένα αντικείμενο εμφανίζεται λευκό γιατί δεν έχει χρώμα.
Εάν ένα αντικείμενο εμφανίζεται με μαύρο χρώμα σημαίνει ότι το αντικείμενο απορροφά καθολικά τη δέσμη φωτός που το περιβάλλει: Μαύρο = Απορροφητικό χρώμα.
Ένα αντικείμενο εμφανίζεται μαύρο γιατί έχει όλα τα χρώματα.

   Το πρίσμα.
Το εργαλείο που μας δίνει τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε το “μεγάλο μυστικό” του ηλιακού φωτός είναι το Πρίσμα, ένα συμπαγές διάφανο σώμα με τρεις έδρες.
Το λευκό ηλιακό φως, περνώντας από το πρίσμα, διαθλάται σε μια δέσμη χρωματιστών φώτων όπου μπορούμε εύκολα να ξεχωρίσουμε: Κόκκινο, Πορτοκαλί, Κίτρινο, Πράσινο, Μπλε, Βιολετί (Μωβ).
Πρίσμα του Nicol.
-Κύρια, δευτερεύοντα και τρίτα χρώματα.
Αναλύοντας τα χρώματα του ηλιακού φάσματος, παρατηρούμε ότι τρία από έξι χρώματα που το συνθέτουν είναι καθαρά χρώματα. Αυτά ονομάζονται κύρια ή αρχικά χρώματα και είναι:
Μπλε, Κόκκινο, Κίτρινο.

-Παράγωγα ή δευτερεύοντα χρώματα
Αναμιγνύοντας ανά δύο τα κύρια χρώματα παίρνουν νέα χρώματα που θα ονομάσουμε παράγωγα ή δευτερεύοντα χρώματα. Αυτά είναι:Βιολετί, Πορτοκαλί, Πράσινο.
Στη διαδοχική ανάπτυξη των χρωμάτων στο ηλιακό φάσμα, Μπλε – Κύριο χρώμα, Βιολετί – Δευτερεύων χρώμα, Κόκκινο – Κύριο χρώμα, Πορτοκαλί – Δευτερεύων χρώμα, Κίτρινο – Κύριο χρώμα, Πράσινο – Δευτερεύων χρώμα, μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι κάθε δευτερεύων χρώμα περιλαμβάνεται μεταξύ των δύο κύριων χρωμάτων από τα οποία προέρχεται.

-Τρίτα χρώματα
Προσθέτοντας ένα δευτερεύων χρώμα σε ένα από τα δύο χρώματα που το διαμορφώνουν, δημιουργούμε άλλα νέα χρώματα που τα ονομάζονται τρίτα χρώματα και είναι: Καφέ, Μπεζ, Καστανοκόκκινο (Μαόνι).
Συγκεκριμένα: Κύριο χρώμα Κόκκινο, δευτερεύων Πορτοκαλί (εξαιρετικής τεχνικής σημασίας). Κύριο χρώμα Κίτρινο, δευτερεύων Πράσινο + Κίτρινο = Μπες (τρίτο χρώμα). Κύριο χρώμα Μπλε, δευτερεύων Βιολετί + Κόκκινο = Καστανοκόκκινο (τρίτο χρώμα). Βιολετί + Μπλε = Καφέ (τρίτο χρώμα). Κύριο χρώμα Κόκκινο. Επίσης, υπενθυμίζεται ότι από το μωβ χρώμα πετυχαίνουμε άλλα δύο πολύ σημαντικά χρώματα: Ασημί και Περλέ + Μπλε.
-Τέταρτα χρώματα
1 τρίτο + 1 δεύτερο = Αποχρώσεις σβησμένες και σκοτεινές.
Τα κύρια χρώματα είναι η βάση όλης της βαφής και χωρία αυτά δεν θα υπήρχε το χρώμα.
Όσον αφορά το επάγγελμα του κομμωτή, είναι σημαντικό να γνωρίζει ότι τα κύρια χρώματα Μπλε, Κόκκινο, Κίτρινο, είναι βασικά συστατικά χρώματα που περιέχονται στις βαφές (αποχρώσεις).
Η ποσότητα κάθε επί μέρους χρώματος, σε σχέση με τα άλλα δύο, μας δίνει τη δυνατότητα να επιτύχουμε μια κλίμακα τόνων φυσικού χρώματος από το 1 Ν (Μαύρο) στο 10 Ν (Πλατινέ).
Η μίξη των κύριων χρωμάτων με τα δευτερεύοντα χρώματα, Μωβ, Πορτοκαλί, Πράσινο, επιτρέπει τη δημιουργία αποχρώσεων που αυξάνουν τη γκάμα των nuances ώστε να μπορούμε να επιτύχουμε οποιοδήποτε χρωματισμό.

Ο δίσκος του Newton.

mia-apopeira-olistikis-theorisis
Οι διάφορες ποσότητες στις οποίες αναμιγνύονται τα χρώματα και τα δευτερεύοντα χρώματα της πρώτης ομάδας παρέχουν αναρίθμητες ενδιάμεσες αποχρώσεις χρωμάτων. Οι διαδοχή των χρωμάτων περιγράφεται αναλυτικά στο δίσκο του Newton όπου μπορούμε να παρατηρήσουμε την ένταση και τις αποχρώσεις.
 Η αντίθεση: Το αντίχρωμα
Μια μεγάλη ιδιότητα των χρωμάτων είναι η αντίθεση που συνίσταται στην ικανότητα κάθε χρώματος να εξουδετερώνει ένα άλλο χρώμα, ούτως ώστε όταν αναμιχθούν να δίνουν το γκρίζο χρώμα, αφού οποιοδήποτε κατασκευασμένο χρώμα δεν είναι ποτέ καθαρό όπως τα χρώματα του ηλιακού φωτός.
Το συμπληρωματικό χρώμα κάθε χρώματος λέγεται:
Αντίχρωμα
Αυτό το φυσικό φαινόμενο περιγράφεται αναλυτικά άστρο του Oswald, μια γραφική παράσταση όπου εμφανίζεται με σαφήνεια η αντίθεση των χρωμάτων.
Είδαμε ότι το σύνολο των χρωματιστών φώτων δημιουργεί το λευκό φως. Εάν πάρουμε, όμως, τα βερνίκια μπλε, κόκκινο και κίτρινο και τα αναμείξουμε δεν θα λάβουμε άσπρο αλλά ένα βερνίκι καφεκίτρινο.

Το ίδιο πράγμα συμβαίνει εάν βάλουμε μια πάνω στην άλλη τρεις διαφανείς ταινίες με ατ κύρια χρώματα: οι τρεις ταινίες δεν εμφανίζονται λευκές, αλλά με το ίδιο καφεκίτρινο χρώμα του μίγματος του βερνικιού.
Πως εξηγείται αυτό;
Η πρώτη παρατήρηση είναι ότι οποιαδήποτε χρωστική ουσία, είτε φυσική είτε τεχνική, δεν διαθέτη την καθαρότητα του χρώματος του φωτός. Επιπλέον, οι διάφορες ποσότητες των κύριων χρωμάτων και η διαδοχικότητα τους δεν τηρούν τις σχέσεις του ηλιακού φάσματος. Στην ουσία, όταν αναμιγνύουμε κόκκινο, κίτρινο και μπλε οποιασδήποτε ουσίας, όσο πιο έντονα είναι τα χρώματα, τόσο περισσότερο η τονικότητα του θα πλησιάζει στο μαύρο.

Προσθετική σύνθεση.
Αναφορικά με τα χρώματα του ηλιακού φωτός, όσο περισσότερο προσθέτονται τόσο πλησιάζουμε προς το λευκό χρώμα.
Αφαιρετική σύνθεση
Αναφορικά με τα τεχνητά χρώματα, όσο περισσότερο προσθέτονται τόσο πλησιάζουμε προς το μαύρο χρώμα.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ…

ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ:
Κος: Παππουτσάκης Γιώργος                                                                          Κα. Αδαμαντίδου Όλγα

484856_105190103007449_263021034_n225495_205906312775056_6351061_n

Δείτε επίσης

HAIRPROF – Διαγωνισμός Greek Hairdressing Awards

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στα πλαίσια της μοναδικής Επαγγελματικής Έκθεσης Κομμωτηρίου HAIRPROF  διοργανώνεται ένας …